Onderhoud en schades van onze boten. Deel 1: Algemene aandachtspunten

Roeimateriaal is erg kostbaar. Een gemiddelde nieuwe skiff in onze loods kost € 7.500,-, een C4 kost al snel € 13.000,-, de kosten van riemen liggen tussen € 500 (scullriem) en € 750 (boordriem). Maar ook het kleine materiaal is duur. Goede wieltjes kosten – schrik niet – € 10,- per stuk en voor een redelijk duurzame sliding moeten we € 30,- betalen. Het loont dus om zuinig te zijn op ons materiaal.

Roeimateriaal is tegelijk ook erg kwetsbaar. Voorkom mechanische beschadiging, zoals botsen tegen de vlotrand, stoten met de riggers tegen paal of deurpost, tillen aan verkeerde delen en onjuiste ondersteuning (schragen moeten onder spanten).

De beste manier om onze vloot in een zo goed mogelijke staat te houden is er zorgvuldig mee omgaan. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij alle leden en dus is sociale controle geboden. Bedenk dat de klusgroep uit vrijwilligers bestaat, dat het repareren van boten arbeidsintensief en vaak duur is en dat ernstige schades meestal een blijvend effect hebben op de staat van een boot. Veel problemen kunnen worden voorkomen door steeds voor en na het roeien de boten na te lopen en eventuele kleine mankementen direct te verhelpen.

Voor periodiek onderhoud aan de boten is er een ‘adoptieplan’. In dit plan krijgen individuele roeiers (bij skiffs) of ploegen het periodieke onderhoud van een boot toegewezen waarin zij vaak roeien. Via onze website kun je een pdf downloaden met aanwijzingen voor het periodieke onderhoud.

Algemene aandachtspunten op een rij

Wat zijn nou de belangrijkste aandachtspunten? We hebben ze even op een rij gezet:

Aandachtspunt  Waarom belangrijk?
Schoenen met harde zolen zijn in de boot niet toegestaan Harde zolen kunnen krassen veroorzaken
Zet flexheels en schoenen hoog genoeg Te laag gestelde flexheels en schoenen beschadigen de bodem van de kuip
Sta nooit op de bodem van de kuip, tenzij dat uitdrukkelijk wel is toegestaan De boot is niet gebouwd op deze belasting. Daardoor kans op scheuren en gaten in de huid
Kleine onvolkomenheden aan de boot herstellen voor gebruik en/of melden Kleine onvolkomenheden kunnen grotere schades worden
Tillen aan voor- en achterpunt, de spanten en binten en eventueel aan speciale tilbeugels en de vleugelriggers; nooit aan gewone riggers Deze plekken zijn ontworpen om aan te tillen en sterk genoeg. Tillen aan gewone riggers belast de boot op daarvoor niet ontworpen manier
Til met voldoende mensen. Skiffs met twee mensen. De rest minimaal met net zoveel mensen als er roeiplaatsen zijn Zeker op de trap en in de loods moet de boot goed onder controle blijven om niets te raken
Houd de boot vrij van het vlot. De kans op krassen van de huid is dan kleiner.
Bij het in- en uitstappen mogen de riggers niet op het vlot steunen Riggers op het vlot bij in- en uitstappen leiden tot een verkeerde belasting
Na gebruik boot grondig schoon en droog maken Vuil en water kunnen boot beschadigen door schuren, opvriezen, houtrot et cetera

 

 

 

 

 

 

 

 

In deel twee gaan we specifiek in op het herkennen en verhelpen van kleine schades.