Beste roeiers (m/v),
Deze videotip laat boordroeiers zien en grijpt terug op de twee grootste gemene delers van de avonden waarop we het videovaren bespraken, met als belangrijkste verbeterpunten plaatsen en gebruik van de benen.
Plaatsingsoefening
https://www.youtube.com/watch?v=aKBdpzSdpBk
- Als je dit met alleen je buitenhand doet voel je pas goed hoe zwaar zo’n paal is en dat je ‘m er helemaal niet ‘in hoeft te rammen’ maar dat ‘ie als vanzelf gaat!
- Kijk ook even naar de stuurman en het paaltje op de kant: als de roeiers oprijden, gaat het mannetje harder naar voren, rijden ze terug, dan gaat hij achteruit! De boot heeft namelijk vrijwel geen wrijving met het water en de massa’s (8 roeiers van zeg 90 kg is 720 kg en een boot van 95 met 55 kg stuur is 150 kg) bewegen rond hun gezamenlijk zwaartepunt. Dat is tijdens het normale roeien ook het geval en de boot wordt vertraagd tijdens het omkeren.
Beenoefening
https://www.youtube.com/watch?v=s-HvFFN35CQ
https://www.youtube.com/watch?v=irraOrjuvhs
Lijkt heel simpel maar kost bij veel roeiers best tijd om het er goed in te krijgen! Kun je het tijdens het tubben zo doen als de roeiers op de video, dan is nog niet gezegd dat het ‘hangen’ roeiend in wedstrijdhaal ook goed gaat! Het eerste deel van je haal maak je voornamelijk met je benen (ondersteund door je rug, anders zou je ‘door je bankje trappen’) en je maakt optimaal gebruik van je benen als je aan je armen (aan je skelet) hangt tijdens ‘het duwen tegen het voetenboord’. Als je vroeg met je armen begint, kun je nooit harder duwen met je benen dan je armen aankunnen…
Beide oefeningen kun je ook scullend!
De tip is eigenlijk dat je je coach of stuur vraagt om deze oefeningen eigenlijk elke outing even te doen! En misschien eerst even voelen op de ergo?
Met vr gr, WW
P.S. Voor de fijnproever: https://www.youtube.com/watch?v=dhpEbBlKnhk
(sorry, in het Engels…).
In dit filmpje wordt een app gebruikt waarmee goed zichtbaar wordt wat er met de snelheid van de boot gebeurt. ‘Versnelling’ is verandering in snelheid: zonder versnelling is er constante snelheid, bij ‘afremmen’ is de versnelling negatief en bij opklimmende snelheid is de versnelling positief. Bij roeien (in het algemeen) is er ‘afremming’ van de boot bij de inpik en ‘versnelling’ van de boot tijdens de haal, kijk maar in het filmpje!
In het kort:
- beperk de ‘negatieve versnelling bij het keren vóór. Je moet dus zo ontspannen mogelijk doorglijden naar voren, zonder druk op je voetenboord, niet de boot terugduwen. En ‘vroeg’ plaatsen en druk pakken om de negatieve ‘versnelling’ zo beperkt mogelijk te laten zijn.
- versnel de boot zo lang mogelijk. Streef naar ‘lange aandrijving’ (bv niet missen vóór) om de boot zo optimaal mogelijk te versnellen, houd druk op je voetenboord tot het laatst,
- want de snelheid tijdens de ‘recover’ is vrijwel constant, als je de boot goed door laat lopen tenminste! En hoe hoger de ‘maximale’ snelheid is die je bereikt met je haal, des te verder loopt de boot door tijdens de recover!’